Menu

Reisblog: naar Alaska met Holland America Line

Reisblog Alaska - Holland America Line

Wat een cadeau om op studiereis te gaan met de Koningsdam vanuit Vancouver naar Alaska!

Onze reis begon op 18 mei vanuit Amsterdam met de KLM naar Vancouver. Gelukkig geen problemen op Schiphol bij de security. In 5 minuten waren wij overal doorheen. Na 9 uur vliegen zijn wij geland op onze bestemming, ideaal zo’n directe vlucht. Voor een cruise startend in Vancouver naar Alaska heb je zowel een ESTA als een ETA nodig. Bij aankomst in Vancouver was de controle erg snel geregeld. Het was nog even spannend want we miste nog een koffer, gelukkig stond deze bij de oversized bagage (niet dat deze oversized was 😊) en konden we met een gerust hart de luchthaven uit. Hierna op naar de taxi’s, voor 34 CAD (ongeveer €23,-) zit je in het centrum.

Wij verbleven voorafgaand aan de cruise 2 nachtjes in het Paradox Hotel. Dit is een 5-sterren hotel met uitzicht op de stad. Inclusief een binnenzwembad en jacuzzi buiten. In de avond wordt deze locatie als nachtclub gebruikt. Het was nog heerlijk weer en na inchecken zijn wij richting de waterfront gelopen. Het was eigenlijk één rechte weg naar beneden en in 15 minuten stonden wij bij de Seaplanes, maar dat is voor morgen.

Reisblog - Alaska - Holland America Line - Koningsdam

Vervolgens zijn we naar een gezellig restaurantje, genaamd Tap & Barrels, geweest. Met genoeg lekkere biertjes op de tap en goede gerechten, voor een normale prijs. Het restaurant viel bij meer mensen in de smaak, want we moesten even wachten op een tafel die vrij kwam. We werden spontaan begroet en de vriendelijke bediening zorgde dat iedereen een leuke avond had. Na het eten voelde we dat het tijdsverschil van zo’n 9 uur er wel inhakte, dus liepen wij weer terug naar ons hotel.

Na een redelijke nachtrust stond onze Seaplane op het programma. Echt een must als je in Vancouver bent. Je hebt verschillende seaplane tours en wij hebben gekozen voor de extended versie van ongeveer 35 minuten. Een normale tour duurt ongeveer 20 minuten. Met de extended versie vlieg je toch iets langer en pak je ook wat meer van de bergen en omgeving van Vancouver. Ook hier check je normaal in met je paspoort/ID kaart en krijg je een echte boardingpass. Na een klein half uurtje kwam onze piloot ons halen.

We zaten totaal met z’n vijven in het vliegtuigje. Iedereen heeft een raamplaats en ben je alleen dan mag je naast de piloot zitten. Vanwege het geluid liggen er oordopjes bij je stoel. Wat een gaaf gezicht om zo Vancouver te zien en de omgeving daarom heen! En van het opstijgen en landen merk je eigenlijk niet veel.

Reisblog - Alaska - Holland America Line - Koningsdam - Vancouver - Excursie

Na de vlucht hebben we even een broodje gehaald en zijn wij met een shuttle naar Capilano Bridge Supspension gereden. Vanuit de stad rijdt er een gratis shuttle (met 3 stops) naar het park. Je kan op diverse plekken of ter plaatse je kaartje halen.

Het park ligt in het regenwoud en heeft een heuse hangbrug. Je moet geen hoogtevrees hebben, want de brug hangt op ongeveer 140 meter hoogte over de rivier heen. Wel moet je een beetje stevig op de benen staan, want de brug wiebelt enorm. Verder kan je heerlijk door het park heen struinen en informatie op doen hoe de legendarische geschiedenis is verlopen die begon met één hut.

Daarnaast heb je ook Treetop Adventure waar je tussen ongeveer 33 meter hoge bomen loopt. En een Clifwalk waar je naast een klif loopt. Ook voor kinderen is dit een leuk park om naar toe te gaan. In het park kunnen de kinderen verschillende opdrachten doen om zo een ranger van het park te worden.

Dag 1: Inscheping
Vandaag de start van de cruise, na een lekker ontbijtje op de kamer zijn wij per taxi naar het schip gegaan. Je kan het ook lopend doen, maar wij hebben toch voor het gemak gekozen.
De taxi rijdt onder de terminal en bij het uitstappen werden onze koffers gelijk aangepakt, welke dan later weer je in hut staan. De incheck liep voorspoedig, nu door de douane welke wel iets langer kan duren. Dit heeft allemaal te maken omdat je de Amerikaanse grens over gaat.

Wij hadden onze drone bij ons om hopelijk mooie beelden te kunnen maken van de plaatsen en omgeving die we aan zouden doen. Een drone is een verboden item aan boord en wij hebben akkoord moeten krijgen van het schip en de HAL om deze mee te nemen. Je mag deze namelijk niet aan boord gebruiken.

Bij de security in de terminal moesten wij deze al inleveren en zou deze door hen aan boord worden gebracht. Dit hebben wij bij de security van het schip nogmaals nagevraagd en bij de receptie. Het is toch een beetje vreemd dat je iets afgeeft zonder dat je weet of het wel aan boord mee zou gaan.
Het personeel verzekerde dat dit goed zou komen en wij hadden hier dan ook wel vertrouwen in.
Eenmaal aan boord even onze handbagage in de hut zetten en lekker naar het Lido Restaurant om te gaan lunchen.

Reisblog - Alaska - Holland America Line - Koningsdam - Achterdek - Zwembad - Café - Atrium

Na de lunch hebben we een heerlijk op het achterdek gezeten in het zonnetje met een drankje tot we zouden vertrekken. Wij hebben het Have it All pakket extra bijgeboekt. Zo hadden wij alle drankjes tot $11,- inbegrepen (max. 15 drankjes per dag), eenmalig dineren in het Tamarind of Pinnacle Grill, $100,- excursie tegoed en een internetpakket. Het Have it All pakket kost op een 7-daagse cruise €315,- en is zeker de moeite waard. Wil je liever een internetpakket welke iets uitgebreider is om te streamen? Dan betaal je $40,- bij voor de gehele week. Makkelijk te regelen via de Navigator app.

Eenmaal vertrokken hadden wij een borrel met de anderen van onze groep en een gezamenlijk diner in de Main Dining. Je kon wel merken dat wij allemaal erg enthousiast waren om deze cruise te maken. Vervolgens hebben we allemaal vroeg ons bedje opgezocht, omdat iedereen nog best moe was van de reis en alle indrukken.

Dag 2: Zeedag
Vandaag hadden wij een zeedag en niet veel op het programma staan. Onze begeleider Joeri van de Holland America Line heeft nog een galley tour geregeld en de chef stond ons in geuren en kleuren alles te vertellen hoe het aan boord in de keuken te werk gaat. Je zou denken wat moet ik nu zo’n hele dag op zee doen? Nou aan boord van deze cruises gaan er rangers mee. We kunnen wildlife spotten op het achterdek, er zijn lezingen in het theater of je kan gewoon heerlijk relaxen bij het zwembad. Onderweg hadden we de eerste walvissen al gespot en zagen we blows in de verte met al fantastische uitzichten. Dat beloofd wat!

Dag 3: Juneau
Vandaag zijn wij aangekomen in Juneau! We hebben zelf een shuttle geboekt naar Mendenhall Glacier (niet via de rederij). Deze gletsjer is ongeveer 22km lang. Bij aankomst bij het visitors center kan je er verschillende wandelingen doen richting het meer. Zo heb je mooi zicht op de gletsjer en de waterval. Je kan ook kiezen voor juist een van de langere hikes. Het is er redelijk druk, maar de routes zijn goed aangegeven. Wij hebben hier best lang de tijd genomen, omdat we ook foto’s en dronebeelden wilden maken. Op de drone app stond aangegeven dat je hier mocht vliegen, maar toch hebben wij dit netjes aan een van de parkrangers gevraagd. Zolang we maar niet bij de broedplaatsen van de vogels kwamen en goed oplette bij de gletsjer met de heli’s was het allemaal in orde.

De shuttle rijdt om de 20 minuten en is de bus vol, dan moet je even geduld hebben voor de volgende bus. Na terugkomst zijn we nog even door Juneau gelopen en hebben we nog wat toffe beelden van het schip kunnen maken met de drone.

Reisblog - Alaska - Holland America Line - Koningsdam - Haven - Wildlife - Waterval

Dag 4: Skagway
Wij hadden vandaag eigenlijk een wildlife tour (via HAL) geboekt met een raft over de rivier, helaas was deze geannuleerd omdat de ferry naar Haines niet ging. Uiteindelijk hebben we een andere tour geboekt. We hadden de ochtend nog even voor onszelf, aangezien de tour rond de middag zou starten. In de ochtend even door Skagway gelopen, wat een oud goldrush stadje is. Hier zijn veel goudwinkeltjes en souvenirs te vinden. De meest bekende tour is hier de White Pass & Yukon met een trein welke eigenlijk altijd plek heeft.
Wil je liever niet op excursie, dan kan je hier een leuke wandeling doen aan de overkant van de haven. Een klein stukje lopen, de rivier over en langs het vliegveld. Een leuke route om de middag te overbruggen.

Met de vervangende tour gingen we per boot richting Chilkat Inlet en vanaf daar hadden we een kleine lunch en gingen we upstream met de kano naar Davinson gletsjer. Het zijn grote kano’s waar ca. 10 personen in kunnen. In dit gebied is er een kans dat je beren en elanden tegenkomt. We kregen uitleg over wat je moest doen als je een beer tegen zou komen. Aangezien we met een grote groep waren was het onwaarschijnlijk dat we er één tegenkwamen. In deze tijd ontwaken de beren een beetje en is er nog voedsel genoeg, dus schrikken ze eerder van ons, dan wij van hun.

Reisblog - Alaska - Holland America Line - Koningsdam - Skagway - Kano excursie

Eenmaal bij de gletsjer aangekomen, konden en mochten wij weer met de drone vliegen. Zelfs de gidsen hadden dit nog niet vanuit de lucht gezien en vonden het fantastisch mooi. De kano toch was niet heel intensief maar toch erg leuk om te doen. Je zit echt middenin de natuur en verder niemand (op de groep na) om je heen. Bij deze gletjser zijn er geen andere tours, dus hier komt dan ook verder niemand enkel met deze tour. Na de kanotour weer een uurtje terug met de boot, helaas geen walvissen gespot.

Eenmaal terug even snel opfrissen, want vanwege het Have it All pakket hadden wij gereserveerd in het Pinnacle Grill restaurant. Ze hebben hier heerlijke en na die lange dag konden wij wel een goede steak gebruiken. Overigens is het diner in Main Dining ook erg goed.

Dag 5: Glacier Bay
Toch wel één van de (vele) hoogtepunten van de reis. Wat allemachtig mooi is dat Glacier Bay! Je voelt je zo klein tussen al die gletsjers, een magische ervaring. Hier gaan andere rangers aan boord en vertellen tijdens het varen wat er allemaal te zien is. Vergeet vooral je verrekijker niet mee te nemen!! Je merkte wel dat we tussen het ijs zaten want het was wel wat frisser, gelukkig was het droog en kan je hier goed op kleden met laagjes.

Tijdens het cruisen stonden rond het zwembad verschillende kraampjes waar je van alles kon kopen wat te maken had met Alaska. Er werd erwtensoep en warme chocomelk rondgebracht op de boeg en andere dekken. Op dek 5 bij de boeg was het erg druk, maar vergeet niet dat je op dek 3 ook mooie plekken hebt, waar je rustiger kan staan. En wat een knap stuurwerk van de kapitein welke langzaam 360 graden moest draaien tussen de gletsjers. In de verte zagen we groepen zeehonden die lekker lagen te relaxen op de ijsschotsen. Je hoort het ijs van de gletsjers gewoon kraken en bewegen.

Reisblog - Alaska - Holland America Line - Koningsdam - Glacier Bay

Dag 6: Ketchikan
Onze laatste havenplaats! Eigenlijk zouden wij hier geen excursie doen maar een hike die wij als tip hadden gekregen. Toch wordt je een beetje lekker gemaakt met alles wat te zien en te doen is.
We besloten om alsnog een excursie te boeken via de HAL waar je je eigen speedbootje mocht besturen. Na een korte rit kwamen we aan bij een George Inlet Cannery waar lokaal bier gebrouwen wordt. Met maximaal 4 personen stapte we in de kleine speedbootjes en moest je onderling wisselen als je zelf wilde varen. Zijn we toch zelf nog even kapitein geweest in Alaska. Tijdens deze excursie is er een kans dat je walvissen, zeehonden en eagles tegenkomt.

Heerlijk zo’n tochtje op het water, even wennen hoe het werkt en welke snelheid je het beste kan aanhouden. Tijdens de tour wordt er verschillende keren gestopt en vraagt de gids om bij elkaar te komen zodat ze wat kan vertellen.

Aan het einde van de tour kwamen we langs een punt waar een Eagle paar zou zitten, met veel gefluit en wat lokvisjes kwamen ze om en om aanvliegen om een visje te pakken. Normaal zijn ze een stuk actiever en komen ze sneller aanvliegen, maar de gids ging er vanuit dat ze dus jongen hadden en dat ze wat voorzichter zijn. Er was die ochtend nog wel een bultrug met jong gespot een stukje verder door één van de lokale vissers, maar helaas hebben wij dit niet gezien.

Toen we klaar waren met varen kregen we nog een aantal biertjes welke we konden proeven met eland worst. Na onze tour hebben we nog even lekker door het plaatsje gestruind en zijn we uiteraard naar de bekende Creek Street geweest.

Reisblog - Alaska - Holland America Line - Koningsdam - Ketchikan

Dag 7: Inside Passage
Ook de Inside Passage is geweldig mooi en prachtig van alle kanten. Geniet op het dek (mits het lekker weer is) voor de laatste uitzichten van het prachtige Alaska.

Dag 8: Ontscheping
Helaas, de cruise zit erop en wat was het een ervaring. Vandaag hebben wij nog een Whale Watching Tour gedaan in Vancouver met RIP boat. Wat leuk is aan Vancouver is dat je je verschillende watertaxi(busjes) kan nemen om zo van de ene kant van Vancouver naar de andere kan te komen.

Nadat wij onze koffer ergens hadden opgeslagen zijn wij per taxi naar Gran ville Island gegaan. Dit is overigens ook een leuke plek om een paar uurtjes rond te lopen. Nadat we onze leuke pakken hebben aangetrokken en uitleg hadden gekregen wat het tijd om richting Vancouver Island te varen. Na 2,5 uur hadden we nog steeds geen walvis of orka gezien. Totdat er opeens flink wat gas werd gegeven en daar waren ze: de orka’s! Zo’n 5 stuks bij elkaar. Machtige dieren! En elke keer blijft het mooi als je dit ziet. De boot bleef op gepaste afstand en bij het zien van de dieren gaat de boot in neutraal, elk land heeft weer zijn eigen regels. We hadden geluk dat de orka’s toch opeens dichtbij ons kwamen. Op de terugweg kwamen we ook nog wat bultruggen tegen inclusief een sprong. Deze kwam uit het niet dus helaas niet op de camera kunnen vastleggen. Toch nog een hele mooie afsluiting van een prachtige reis!

Reisblog - Alaska - Holland America Line - Koningsdam - Zeehonden - Orka's

Enthousiast geworden over Alaska na het lezen van dit reisverslag? Bekijk dan via onderstaande knop alle cruises naar Alaska met Holland America Line. Voor vragen kunt u contact opnemen met een van onze cruise-experts via 088 – 501 8 501 of mail naar [email protected]

Alaska Cruises

Ontvang € 40 euro korting

Meldt u aan voor onze nieuwsbrief zodat u geen cruise nieuws meer mist! U krijgt voldoende inspiratie voor uw volgende vakantie. En natuurlijk bent u als eerst op de hoogte van de nieuwe aanbiedingen. Tevens ontvangt u €40 korting op uw eerst volgende cruise bij het aanmelden van de nieuwsbrief!