Menu

Veel gestelde vragen | Aan boord

Algemeen Boeken Voorbereiding Aan boord

Hoe betaal ik aan boord?
Aan boord heeft u geen portemonnee nodig, alle reserveringen, aankopen of bestellingen welke u aan boord doet worden automatisch op uw boordrekening gezet. Om uw boordrekening te betalen zijn er verschillende mogelijkheden, namelijk; creditcard, contant, of met de pin.

De creditcard wordt door alle rederijen geaccepteerd en is het makkelijkst. Bij inscheping of bij online inchecken zullen uw creditcardgegevens gevraagd worden. De rederij zal een borg reserveren van uw creditcard. De borg kan per rederij verschillend zijn.

Contant betalen is mogelijk echter moet er bij inscheping een borg contant voldaan worden, de hoogte kan per rederij verschillen. Er zijn geen betaalautomaten aan boord dus u moet voldoende contanten meenemen.

Pinbetalingen: kunnen tot nu toe op de nieuwere schepen van MSC Cruises en AIDA

Als u van boord gaat tijdens uw cruise is het wel praktisch om (cash) geld bij u te hebben.

Wat is een boordpass?
Een boordpass is een pas waarmee je alles betaald aan boord, je hut opent en in- en uitcheckt op het schip.
Deze ontvangt u bij inscheping en deze dient u ten alle tijden bij u te dragen.

Hoe zit het met (zee)ziekte?
Hoewel alle moderne cruiseschepen zijn voorzien van stabilisatoren kan het heel soms gebeuren dat u tijdens slecht weer last krijgt van zeeziekte. Maar wees gerust, slechts een enkele passagier wordt zeeziek tijdens een cruise. In dat geval kan de arts of verpleegster u voorzien van de juiste medicamenten. Bent u sneller vatbaar voor zeeziekte? Neem dan reispillen of pleisters mee.

Tips om zeeziekte te voorkomen tijdens een cruise:
Om zeeziekte te voorkomen tijdens een cruise kunt u beter geen koffie drinken, maar juist koolzuurhoudende drank als cola (geen alcohol). U kunt beter geen zware maaltijden nuttigen, of zuur fruit. Blijf wel licht verteerbaar voedsel nuttigen als biscuits. Zorg dat u warm en droog blijft. Blijf bezig, dit leidt af. Frisse lucht is een goede remedie. U kunt tevens het beste zicht op de horizon hebben.

Is er een dokter aan boord van cruiseschepen?
Alle schepen beschikken over een Medisch Centrum aan boord. Dit wordt normaal gesproken bemand door minimaal een dokter en een verpleegster. Bij kleinere schepen kan dit anders zijn. U dient het doktersconsult aan boord te betalen en u kunt de kosten later indienen bij uw verzekeringsmaatschappij.

In het geval dat de arts aan boord u niet kan helpen, zal u bij de eerst volgende haven of bij de vorige haven naar het ziekenhuis gebracht worden.
Bij ernstige situaties kan er ook een helikopter ingezet worden.

Hoeveel bagage mag ik meenemen aan boord?
Als u gaat cruisen mag u onbeperkt bagage meenemen. Houd wel rekening met bagagebeperkingen, wanneer er een vlucht aan uw cruise is gekoppeld (meestal economy class 20-23 kilo, business class 30 kilo en first class 40 kilo).

Is er een kluis aan boord?
U wordt geadviseerd waardevolle voorwerpen tijdens de cruise in bewaring te geven bij de Purser of (waar mogelijk) te bewaren in uw eigen kluis in de hut. Houdt u er rekening mee dat de standaard reisverzekeringen juwelen, sieraden en geld slechts tot een beperkte waarde verzekeren. Bijna alle schepen hebben een kluis in de hut.

Is roken aan boord toegestaan?
Op veel cruiseschepen mag alleen gerookt worden in speciale daarvoor bestemde ruimtes, speciaal aangewezen bars en lounges. In uw hut, het theater en in restaurants is het altijd verboden te roken. Mocht u dit toch doen kan er een boete worden gegeven, dit is per rederij verschillend.  Roken op uw balkon mag enkel nog bij AIDA en Costa Cruises.

Wordt er Nederlands aan boord gesproken?
Nee, op de meeste cruises wordt geen Nederlands gesproken. Op de veel cruiseschepen is de voertaal Engels (bij AIDA en TUI is dit Duits). Dit betekent dat de menukaarten, omroepberichten, dagprogramma’s allemaal in het Engels (en 1 of 2 andere talen) zijn. Op de schepen van Holland America Line zijn de officieren Nederlanders. Zij kunnen u in het Nederlands te woord staan, maar ook bij hen is de voertaal primair Engels.

Moet ik fooien betalen?
Aan boord van alle cruiseschepen geldt een fooiensysteem voor de bemanning. Voor een gelijkwaardige verdeling onder het bedienend personeel, wordt een vastgesteld bedrag bijgeschreven op uw boordrekening. De rederij verdeelt dit onder de bemanning. U moet rekening houden met bedragen tussen de € 10,- tot € 20,- per persoon per dag. Deze bedragen worden automatische bijgeschreven op de boordrekening, welke u bij ontscheping betaald.

Niet alle cruise rederijen werken met hetzelfde fooiensysteem. Bij de enkele rederijen zijn de fooien bij uw reissom inbegrepen.
Bij sommige rederijen is het mogelijk de fooien vooraf af te kopen zodat u aan boord niet meer met dit bedrag belast wordt/

Klik hier voor het hele overzicht van het fooienbeleid per rederij.

Welke valuta wordt er aan boord gehanteerd?
In de meeste gevallen is de valuta de US dollar. Een aantal rederijen hanteren de euro als munteenheid.

Wat te doen bij een noodgeval?
Uiteraard gaan wij er vanuit dat alles vlekkeloos verloopt. Mocht het zijn dat er een probleem ontstaat dan kunt u ons tijdens kantooruren bereiken op 088-5018501 en anders op 06-18477261 (ook via Whatsapp).

Heb ik internet aan boord?
U heeft geen internet aan boord, diverse rederijen bieden wel internetpakketten aan. Bij sommige telefoonaanbieders heeft u internet in Europa. Vergeet dan niet u data-roaming uit te zetten als u de cruisehaven verlaat. Eenmaal op zee gaat u op het maritiem-netwerk en zijn de internetkosten erg hoog.

Kan ik bellen aan boord?
U kunt bellen en gebeld worden, maar soms kan het zijn dat u tijdelijk niet bereikbaar bent. De tarieven voor het bellen zijn relatief hoog

Ben ik verplicht excursies te boeken?
U bent niet verplicht om excursies te boeken, u mag de bestemming ook op eigen gelegenheid bezichtigen.
Wel dient u rekening te houden dat u vaak 30-45 min voordat het schip vertrekt weer aan boord moet zijn, het schip wacht namelijk niet.

Zijn alle excursies geschikt voor alle leeftijden?
De excursies bij de rederij zijn vaak ingedeeld in niveau’s, dit heeft te maken of het moeilijk of juist makkelijk is en wat u er van kunt verwachten, hoelang deze duren en of er veel wordt gelopen.

Ben ik verplicht van boord te gaan als wij in de haven liggen?
U mag zelf bepalen of u van boord gaat of aan boord blijft, tevens mag ook in de ochtend van boord gaan dan weer aan boord om te lunchen en dan weer van boord.
Hier bent u geheel vrij in.

Mag ik de brug bezoeken?
In vele gevallen is de brug voor passagiers gesloten er zijn soms uitzonderingen bij Ponant, Starclippers. Of er wordt een tour georganiseerd door de rederij.

Is er een wasserij aan boord?
De meeste schepen beschikken over een wasserij aan boord (tegen betaling). Een aantal schepen heeft een gratis wasserette aan boord.

Wat betekend tenderen?
Tenderen betekend dat u met de reddingsloepen naar de kade gebracht wordt omdat het schip daar niet kan aanmeren of dat er geen kade is.
Het schip ligt dan voor anker.

Is er een minimale leeftijd voor bepaalde services/faciliteiten?
Voor bijv. discotheek, casino, spa is de minimale leeftijd 21 of 18 (afhankelijk van het vaargebied). Maar op sommige schepen is er ook een adults only gedeelte waar kinderen dus helemaal niet mogen komen. Maar ook voor volwassenen zijn er gebieden waar zij niet welkom zijn en alleen de kinderen.

Hebben de hutten airconditioning?
Bijna alle hutten hebben airconditioning welke u over het algemeen zelf kunt regelen.

Kan ik sporten aan boord?
Bijna elk schip heeft wel een fitnessruimte, op de grotere schepen is er vaak ook een sportsdeck en een joggingtrack.

Kan mijn route wijzigen als ik aan boord zit?
Ja de rederij mag ten alle tijden de route wijzigen zonder enige reden.

Door vertraging mis ik mijn cruise, wat te doen?
Indien u vertraging heeft en u dreigt het schip te missen, zal het schip niet wachten.
Aangezien u al op de luchthaven bent kunt u het beste direct bij de luchtvaartmaatschappij vragen of zij de vlucht kunnen om boeken naar een andere bestemming. Zodat u later kan inschepen.
De kosten afhankelijk van de reden zijn voor eigen rekening.

Komt u er niet uit op de luchthaven neem dan telefonisch contact op met ons. Wij proberen u dan zo snel mogelijk naar de eerst volgende bestemming te laten vliegen.
De eventuele kosten die hier uit voort komen zij afhankelijk van de reden ook voor eigen rekening.

Heeft u speciale gelegenheden te vieren of een dieet door te geven?
Geeft bij boeking uw viering door aan ons en wij zullen deze doorgegeven aan de rederij. Afhankelijk van de rederij ontvangt u een kleine attentie.
U kunt ook via de website van de rederij tegen kosten bepaalde dingen zoals een fles wijn bestellen/reserveren.
Heeft u een dieet, bijv. glutenvrij dit dient vooraf doorgegeven te worden en kunt u bij boeking doorgeven. Soms kan dit aan boord ook nog geregeld worden.

Welke eetgelegenheden heb je allemaal aan boord?
Aan boord is er meestal een buffetrestaurant, a la carte restaurant en specialiteitenrestaurants.
In het buffetrestaurant kunt u in de ochtend, middag en avond terecht tijdens de openingstijden van dit restaurant. U mag zelf bepalen hoe laat en hoe vaak u daar gaat eten.
A la carte restaurant is altijd voor diner geopend en vaak ook voor ontbijt en lunch. Voor het diner kunt u uit de 1e of 2 zitting kiezen en soms voor een open zitting. In het laatste geval bepaald u zelf hoe laat u wilt gaan dineren tussen bepaalde tijden. Het kan zijn dat u dan soms even moet wachten als het druk is.
Dan als laatste de specialiteitenrestaurants, hier moet u voor reserveren en vaak voor bijbetalen. Dit kan vooraf geregeld worden of aan boord.

Is er een oppas aan boord?
Op de meeste schepen wel, voor de juiste informatie kunt u contact met ons opnemen.

Welke kleding moet ik in de avond dragen?
In de avonden kunt u over het algemeen gewoon informele kleding dragen (over het algemeen geen korte broek of spijkerkleding in het al la carte restaurant). Is het een formele avond dan wordt er geacht dat u wat nettere kleding aan trekt. U moet dan denken aan voor de heren een nette pantalon, blouse en jasje en voor de dames een nette pantalon, blouse of een jurk(je). Teenslippers en tanktops mogen niet in het restaurant gedragen worden. In het dagprogramma kunt u terugvinden welke kledingvoorschriften er van toepassing zijn.

Wordt mijn hut echt elke dag schoongemaakt?
Elke dag wordt uw hut schoongemaakt en worden de handdoeken verwisseld. Beddengoed zal uw hutsteward regelmatig wisselen.
In de avond zal de steward uw bed nog klaar maken voor de nacht.

Moet ik voor bepaalde services betalen en /of reserveren?
Niet alles is aan boord gratis, voor spa behandelingen (en toegang tot de spa), excursies, specialiteitenrestaurants en sommige faciliteiten moet u bijvoorbeeld betalen.
Een overzicht wat wel of niet inbegrepen is kunt u terug vinden in uw hut.
Dit kunt u ook allemaal vooraf reserveren via de website van de rederij of aan boord.

Mag ik familie of vrienden meenemen aan boord die niet gaan cruisen?
Het is niet mogelijk om familie of vrienden mee te nemen voor een middagje aan boord, dit vanwege veiligheidsoverwegingen.

Wat mag ik niet meenemen aan boord?
Het is niet toegestaan om gevaarlijke of verboden voorwerpen mee te nemen aan boord. Net zoals bij het inchecken voor uw vliegreis wordt ook uw koffer en handbagage gecontroleerd.
Ook waterkokers of strijkijzers mag u niet meenemen aan boord vanwege de brandveiligheid.
Alcohol en frisdrank worden in bewaring genomen als u dit meeneemt aan boord. Een klein opengemaakt flesje water/frisdrank zullen zij niet moeilijk over doen.
Snoepgoed en/of snack is ook geen probleem maar ander voedsel zal ook in bewaring gehouden worden.

Wat is er allemaal te doen aan boord?
Elke dag ontvangt u in de avond een dagprogramma voor de volgende dag. Zo ziet u precies wat er te doen is en hoe laat en waar.
Op zeedagen zal het programma uitgebreider zijn als op de dagen dat u in de haven ligt.
Het programma is meestal in het Engels of zoals bij AIDA en TUI Cruises in het Duits.

Hoe zit het met Kerst en Oud & Nieuw of andere vieringen aan boord?
De meeste internationale feestdagen worden gewoon gevierd aan boord.

Hoe zit het met slecht weer tijdens de cruise?
Een cruiseschip heeft goede stabilisatoren en heeft daardoor weinig last van deining. Mocht het echt gaan stormen zoals een orkaan of tropische storm, dan zal het schip gaan uitwijken en de route aanpassen of juist langer blijven liggen aan de kade.

Is er veel overlast van lawaai?
Over het algemeen valt dit wel mee. Tuurlijk hoort u trillingen van de motoren of geluiden van het laden en lossen. Dit wordt door veel klanten niet als vervelend ervaren.
Indien u hier geen last van wilt hebben adviseren wij om niet boven de motoren of onder de publieke ruimtes te gaan zitten met de hut.

Hoe staat het met de veiligheid aan boord?
Passagiers hebben de hoogste prioriteit als het om veiligheid gaat. Voordat het schip de haven verlaat en de cruise echt gaat beginnen heeft u daarom ook altijd de sloepenrol “safety drill”.
Er wordt dan uitgelegd wat u moet doen bij een calamiteit.
Tevens is er aan boord ook gewoon beveiliging.

Is er een föhn in mijn hut?
Ja bij elke rederij is er aan boord van hun schepen een föhn aanwezig.



Ontvang € 40 euro korting

Meldt u aan voor onze nieuwsbrief zodat u geen cruise nieuws meer mist! U krijgt voldoende inspiratie voor u volgende vakantie! En natuurlijk bent u als eerst op de hoogte van de nieuwe aanbiedingen! Tevens ontvangt u €40 korting op u eerst volgende cruise bij het aanmelden van de nieuwsbrief!


Meld je aan